Sauvakävely

Kävelysauvat tuovat luontopoluilla kulkevan menoon lisää puhtia ja vakautta. Luonnossa kun ollaan, vastaan saattaa tulla monta mielenkiintoista ja kaunista kohdetta. Silloin on mukava pysähtyä hetkeksi, nojailla sauvoihin ja antaa katseen levätä maisemassa.

Sauvakävely on tehokasta liikuntaa. Kuva: Suomen Latu

Sauvakävely on ihanteellinen liikuntamuoto, sillä se soveltuu monenlaiseen maastoon ja kaikille ikäryhmille. Lajin tehokkuus on säädeltävissä, minkä ansiosta sekä aloittelijat että kilpaurheilijat pystyvät hyödyntämään sauvoja tehokkaasti harjoittelussaan. Sauvat auttavat säilyttämään tasapainon haastavassa maastossa ja toisaalta houkuttelevat kipaisemaan rinteitä ylös entistä tehokkaammin. Tasamaallakin kävelyyn tulee uutta puhtia sauvojen rytmittäessä menoa. Sauvat kannattaa ottaa mukaan myös erävaellukselle.

Sauvakävely on tehokkaampaa kuin sauvoitta kävely. Usein sauvojen kanssa kävely koetaan kuitenkin vähemmän rasittavaksi kuin tavallinen kävely. Sauvakävelyssä syke nousee enemmän kuin kävelyssä. Koko vartalon lihakset työskentelevät, joten hapen- ja energiankulutus kasvavat sauvoitta kävelyyn verrattuna. On kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että tehoon vaikuttavat aina kävelijän tekniikka, vauhti ja kunto sekä kävelymaasto. Oikean tekniikan opettelu on tärkeää, jotta sauvoista saa hyödyn parhaalla mahdollisella tavalla.  

Varusteet

Sopiva sauvan pituus on 0,68 kertaa oma pituus. Rajatapauksissa kannattaa aloittelijan valita mieluummin lyhyempi sauva ja kokeneemman kävelijän hieman pitempi. Kuntoilijalle sopivan mittaisen sauvan voi mitata myös kokeilemalla. Pidä käsivarsi kyljessä kiinni ja koukista käsi kyynärpäästä 90 asteen kulmaan, jolloin sauva on kädessä rentona. Oikeanlainen sauva pysyy hyvällä käsihihnalla kädessä myös silloin, kun siitä ei pidä kiinni.

Hyvä kävelysauvan käsihihna:

  • on kestävä ja tukeva
  • istuu käteen hyvin
  • on pehmeä eikä sisällä hiertäviä osia eikä verenkiertoa haittaavia saumoja ja
  • on säädettävä ja irrotettava.

Sauva pysyy kädessä ilman puristamista. Kuva: Suomen Latu

Jatkuva sauvan kahvan puristaminen voi lisätä hartiajännitystä ja nostaa jopa verenpainetta. Tästä syystä sauvakävellessä käden ollessa vartalolinjan takana kämmenen syrjä nojaa käsihihnaan ja sormet irrotetaan kahvasta.

Piikki on tärkeä sauvan ominaisuus. Hyvin muotoiltu piikkiosa iskeytyy maahan oikeassa kulmassa eikä lipsu. Kevytmetallipiikillä kävellään pehmeässä maastossa tai talvella lumisella ja jäisellä kelillä. Kovemmilla alustoilla käveltäessä tarvitaan asfalttitassu, joka vaimentaa tärähdyksen ja on myös äänettömämpi. Tassu on muotoiltu siten, että pito on hyvä sauvan liikeradan kaikissa osissa.

Sauvakävelysauvat maksavat materiaalista ja laadusta riippuen 20–100 euroa ja kestävät hyvin rasitusta. Säädettävät teleskooppisauvat ovat kätevät ottaa mukaan, mutta niiden iskunvaimennus ja tukevuus ovat hieman tavallisia sauvoja heikommat.

Hyvän sauvakävelyjalkineen tunnuspiirteitä ovat:

  • tukeva kantakuppi
  • joustava pohja päkiän alla
  • kiertojäykkyys keskellä ja
  • iskunvaimennus kantapään alla.

Koiranulkoilutus ja tasaisessa maastossa myös lastenvaunujen kuljetus ovat mahdollisia sauvakävelijälle. Voit kiinnittää vyötäröllesi vyön, johon kiinnität koiran remmin tai vaunuihin kiinnitetyn hihnan. Vedä vaunuja perässäsi. Jos vaunujen malli sallii, laske vaunut alas samalla tavalla kuin autoon pakattaessa, jotta vaunut pysyvät tukevasti pystyssä. Jos vaunuja ei saa laskettua alas, voit sitoa kiinnityshihnan vaunujen alaosaan, jotta meno on mahdollisimman tasaista ja turvallista. Muista, että koiran tai rattaiden kuljettaminen vaatii valppautta, kun kätesi ovat kiinni sauvoissa.

Sauvakävelyä eri kuntotasoilla

Oletko sunnuntaikävelijä, joka ei halua hikoilla liikkuessaan? Oletko aktiiviliikkuja ja käytät sauvakävelyä kestävyyskunnon ja voiman kohentamiseen esimerkiksi rinneharjoituksilla? Tavoitteesi vaikuttaa myös välineiden valintaan.

  • Aloittelija kävelee tasaisella alustalla ja pystyy juttelemaan kävellessä puuskuttamatta. Kävelysauvan pituus on 0,62 kertaa oma pituus.
  • Säännöllinen ulkoilija kävelee reippaasti myös lieviä rinteitä välillä hengästyen. Kävelysauvan pituus on 0,65 kertaa oma pituus.
  • Hyväkuntoinen harrastaja harjoittelee määrätietoisesti kohti omaa tavoitettaan hikoilemalla. Kävelysauvan pituus on 0,68 kertaa oma pituus.
  • Urheilija loikkii vaativammissa rinteissä ja kävelee pitempiä vauhtilenkkejä jopa anaerobisilla intervalliharjoituksilla. Kävelysauvan pituus on 0,72 kertaa oma pituus.

Lisätietoja sauvakävelystä (www.suomenlatu.fi).

Muita tapoja kulkea luonnossa

Terveyttä luonnosta

  • Kävelemällä säännöllisesti pienennät merkittävästi riskiäsi sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen sekä moniin muihin sairauksiin.
  • Luontoympäristössä kävely ja sauvojen käyttö vähentävät molemmat kävelyn rasituksen tunnetta mutta saavat samalla kävelijän liikkumaan ripeämmin.  
  • Luonnossa sauvakävely kohentaa nopeasti mielialaa, mikä myös innostaa kävelijää yhä uudestaan poluille.
  • Sauvat helpottavat polviongelmista kärsivien liikkumista, sillä ne vähentävät polviin kohdistuvaa rasitusta etenkin alamäessä.
  • Ylävartalon työskentely auttaa laukaisemaan niska- ja hartiakipuja sekä ehkäisemään selkäongelmia.