Patikointi Patikointi

Kävely on maailman suosituin liikuntalaji. Jalkapatikalla pääset lähes mihin vain, mihin aikaan vuorokaudesta ja vuodesta vain, säässä kuin säässä – kenties siinä kävelyn suuri viehätys! Kävelynopeutta, -matkaa ja -maastoa säädellen laji viehättää niin kovakuntoista kulkijaa kuin liikuntaa aloittelevaa tallustelijaakin. Patikointi luonnon helmassa kohottaa sekä kuntoa että mielialaa.  

Retkellä Teijon kansallispuistossa. Kuva: Jukka-Pekka Ronkainen

Rauhallisesti patikoidessa huomio kiinnittyy maisemaan ja luonnon yksityiskohtiin ja omat ajatuksetkin kirkastuvat. Välillä kävelijä huomaa etenevänsä poluilla ajattelematta juuri mitään. Nämä kävelyn rytmin ja luonnon aistimisen hetket koukuttavat helposti – ja hyvä niin!

Varusteet

Patikointi on paitsi helposti saavutettava myös halpa perusliikuntamuoto. Kävelyyn ei tarvita erikoisvarusteita, joten kävelemään voi lähteä hetken mielijohteesta. Tärkeintä ovat sopivat kelinmukaiset jalkineet. Muistathan, että tutussa maastossa kengät voi välillä heittää poiskin ja antaa jalkapohjan lihasten sekä aistien aktivoitua paljasjalkakävelystä. Kosteita paikkoja ei tarvitse aina kiertää, vaan ne voi lämpimällä kelillä ylittää paljain jaloinkin. Arjen kiireet unohtuvat viimeistään tässä vaiheessa.  

Mukavuutta lisää kerrospukeutuminen, jolloin vaatetta voi vähentää ja lisätä tarpeen mukaan. Raikas sade on miellyttävä, jos välikerrokset säilyvät kuivana, joten kevyt sateenpitävä takki on hyvä olla mukana matkassa. Myös päähine on hyväksi todettu kävelykaveri kelillä kuin kelillä.

Lisävarustelulla, kuten painavalla repulla, kävelysauvoilla tai askel- ja sykemittareilla kävelyyn voidaan tuoda lisää tehokkuutta ja tavoitteellisuutta sitä kaipaavalle. Geokätköily tuo kävelyyn uuden ulottuvuuden. Toisaalta teknologiaa kaihtavalle luonto tarjoaa aitoa löytämisen iloa vaihtelevien maisemien kautta ja rasituksenkin kyllä voi tuntea omilla soluillaan.

Patikkaretken suunnittelu ja turvallisuus

Suunnittele reittisi ennen patikoimaan lähtöä:

  • Onko reitti rengasreitti, joka palaa takaisin lähtöpisteeseen, vai ovatko sen lähtö- ja päätepiste eri paikoissa?
  • Paljonko aikaa pitää varata reitin kiertämiseen? Miten pitkä ja vaativa reitti on?
  • Onko reitin varrella taukopaikkoja?
  • Voiko reitin varrella hankkia juomavettä?

Ota paperinen kartta mukaan retkellesi, jos mahdollista. Matkapuhelin on hyvä apu, mutta akun tyhjeneminen saattaa yllättää.

Mikäli kävelet yksin, on hyvä ilmoittaa läheiselle tai luontokeskuksen henkilökunnalle suunnittelemasi reitti.

Hieman pidempään patikointiin on hyvä varautua vesipullolla ja pienellä purtavalla, jotta väsymys ei iske kesken matkan.

Pakkaa otsalamppu mukaan retkelle. Näin varmistat, että pystyt seuraamaan opasteita myös pimeän yllätettyä.

Pakkaa myös tulitikut mukaan, sillä nuotiopaikalle saavuttuasi saatat kaivata liekkien luomaa tunnelmaa.

Luontoon.fi-verkkopalvelussa löydät jokaisesta esitellystä kohteesta tiedot sen reiteistä.

Lue lisää pidempään vaellukseen valmistautumisesta.

Muuta rauhallista tekemistä luonnossa

Terveyttä luonnosta

  • Säännöllisellä (yhteensä 2,5 h viikossa) ripeällä patikoinnilla voit saavuttaa kaikki liikunnan terveydelle tuottamat myönteiset vaikutukset.
  • Luontokävely helpottaa stressiä ja lisää koettua hyvinvointia tehokkaammin kuin kaupunkiympäristössä kävely, jo muutamassa minuutissa.
  • Vaihtelevassa maastossa kävely aktivoi ja vahvistaa jalkaterän pieniä lihaksia ja nivelsiteitä, jolloin myös rasitusvammojen riski pienenee.