Sallatunturin maisemareitti, maastopyöräily, 6 km, ympyräreitti

Sulan maan aikaan, ajoaika n. 1 h
Vaativa reitti

Reittikuvaus

Sallatunturin maisemareitti nousee Sallatunturin huipulle. Huipulta on komeat maisemat Sallan kansallispuistoon ja Venäjälle asti. Tunturin huipulla on riippumattoja, kota ja Salla - in the middle of nowhere -kyltti. Majan katolla on näköalapaikka.

Maastopyöräilijä polkee tunturin huipulla, suomaisema taustalla.

Reitti kapuaa tunturin huipulle huoltotietä pitkin ja laskeutuu alas Itärinteitä seuraillen. Sieltä palataan hiekkapäällysteistä Itärinteentietä Sallan kansallispuiston rajan tuntumassa. Pohjoisrinteiden jälkeen tie muuttuu asvalttitieksi ja ohittaa Keselmäjärven. Keselmäjärvellä on tien vieressä uimaranta, jossa voi käydä vilvoittelemassa. Reitti palaa takaisin tunturikeskuksen lähtöpisteeseen.

Sallatunturin maisemareitti on Sallan kunnan ylläpitämä.

Huomioitavaa
Reitti kulkee pääosin hiekkateitä pitkin, loppuosaltaan asvaltoitua tietä. Vaikka reittipohja on helppo, tulee reitin vaativuus pitkistä ja jyrkistä ylä- ja alamäistä, reitti kiipeää tunturin huipulle ja vaatii hyvää kuntoa. Hiekkatien sora saattaa olla irtonaista erityisesti jyrkissä kohdissa. Reitillä voi olla jalankulkijoita, joita pyöräilijän on nopeampana velvollisuus väistää. Reitin varrella ei ole vesipistettä. Reitillä ei ole erillistä reittimerkintää.

Säänmukainen pyöräilyvarustus, eli säältä suojaava vaatetus, varavaatetta, kartta, ladattu puhelin, pyörän huolto- ja paikkausvälineet sekä tarpeeksi juotavaa ja syötävää. Reitin varrella ei ole vesipistettä. Reitti voi paikoin olla kostea. Tulentekoa varten mukana pitää olla tulitikut ja käymälää varten oma wc-paperi.

Kaunisharjun kierros, maastopyöräily, 11 km, ympyräreitti

Sulan maan aikaan, ajoaika 1-2 h
Helppo-keskivaativa reitti

ETRS-TM35FIN 7405652, 577929

Osoite: Sallan luontokeskus (Salla Wilderness Park, ent. Poropuisto), Hautajärventie 111, 98900 Salla
Koordinaatit: WGS84 66° 44.3297', 28° 49.4223'
ETRS-TM35FIN 7403441, 580361

Tunturilammen laavu, Kaunisharjun laavu

Nähtävää
Pyöräile Sallan kansallispuistossa jääkauden muovaamilla harjuilla, ikikuusikossa lampien ja purojen ohi. Kaunisharjun kierros kulkee nimensä mukaisesti kauniissa, kuusivaltaisessa metsässä osin Sallan kansallispuiston sisällä. Reitti kiertää Kaunisharjun jääkauden muotoilemien jyrkkäpiirteisten harjujen reunamilla, ylittää useita metsäpuroja ja näyttää kauniita tunturi-, suo-, ja lampimaisemia. Tarinan mukaan Kaunisharjun alueella on asunut erakko, piilopaikassaan, kulkien vain omia jälkiään.

Reittikuvaus
Reittimerkintä: siniset neliöt puussa, osin punaiset neliöt puussa (UKK-reitin osuus)

Suositeltu kulkusuunta: vastapäivään

Kaunisharjun kierroksen voi aloittaa Tunturikeskuksesta, jolloin maastopyöräreitille tullee pituutta 11 km, tai Sallan luontokeskukselta (Salla Wilderness Park, ent. Poropuisto), jolloin kokonaispituus on 11,6 km.

Kaunisharjun kierros kulkee leveämpää latupohjaa pitkin, joten tällä reitillä voi pitää kovempaakin vauhtia yllä.

Leveämpi ura kulkee metsässä. Uralla on kaksi polkua näkyvissä.

Kaunisharjun kierros alkaa Tunturikeskuksesta, kulkien alun ja lopun samaa reittilinjausta. Lähtöpisteestä valitaan vasemmanpuoleinen polku, joka nousee jonkun ajan päästä mäkeä ylös. Mäen päällä käännytään oikealle, ja jatketaan alamäen ja puronotkelman jälkeen seuraavasta risteyksestä jälleen oikealle.

Reitti jatkuu Salla-Kuusamo-tien suuntaisesti, kuitenkin syvällä metsän siimeksessä. Hieman hiekkatien ylityksen jälkeen saavutaan Sallan kansallispuistoon. Jonkin ajan päästä tulee risteys, josta voi poiketa oikealle Sallan luontokeskukseen (Salla Wilderness Park, ent. Poropuisto), tai jatkaa reittiä vasemmalle syvemmälle kansallispuiston vanhoihin metsiin Kaunisharjun laavua kohti. Reitin ensimmäinen taukopaikka on Kaunisharjun laavu, joka sijaitsee puro- ja lampinotkelmassa.

Laavulta reitti alkaa nousta sankempaan Kontiokankaan ikikuusikkoon, kohti reitin toista taukopaikkaa, Tunturilammen laavua. Sallan kansallispuistoon kuuluva alue päättyy hieman ennen laavua. Tunturilammen rannasta avautuvat upeat maisemat kohti Iso Pyhätunturia.

Tunturilammen laavulta reitti jatkuu laavulta katsottuna oikealle, läpi vanhan kuusi- ja mäntymetsän leveämpää latupohjaa pitkin. Pian saavutaan reittiristeykseen. Kaunisharjun reitti jatkuu risteyksestä suoraan eteenpäin. Seuraava risteys on Pienen Pyhätunturin huoltotien kohdalla. Kaunisharjun reitti jatkuu huoltotien risteyksestä eteenpäin, jonka jälkeen välittömästi tulee toinen risteys, josta oikealle kääntyy ns. Kuntoladun latupohja. Kaunisharjun reitti kulkee vasemmalle alamäkeen ohitse vankkojen mäntyjen ja kynttiläkuusien, edessä siintää myös joitain koivuja reitin varrella. Reitti jatkaa talvella valaistua latupohjaa pitkin. Seuraava risteys on sähkölinjan luona, missä reitti yhdistyy jälleen alussa kuljettuun osuuteen. Reitti jatkuu suoraan eteenpäin ja palaa takaisin samaa reittiä kuin alussa.

Mies ja poika tauolla maastopyörien luona. Lampimaisema taustalla.

Huomioitavaa
Suurin osa reitistä kulkee leveää latupohjaa myöten, talvisin reitillä on valaistu hiihtolatu. Muutamissa paikoissa polku on epätasainen ja joitakin jyrkempiä kohtia on lähinnä Kaunisharju- Sallan luontokeskus (ent. Poropuisto)-Sallatunturi välillä. Reitillä on myös kapeampia pitkososuuksia. Reitillä voi olla jalankulkijoita, joita pyöräilijän on nopeampana velvollisuus väistää.

Kaunisharjun luonnonilmiöiden havainnointipaikka ei sijaitse reitin varrella, se löytyy Salla-Kuusamo -tien varresta, harjun päältä.

Säänmukainen pyöräilyvarustus, eli säältä suojaava vaatetus, varavaatetta, kartta, ladattu puhelin, pyörän huolto- ja paikkausvälineet sekä tarpeeksi juotavaa ja syötävää. Reitin varrella on luonnonvesipisteitä, mutta niiden laatua ei tutkita, vesi pitää aina keittää ennen käyttöä. Reitti voi paikoin olla kostea. Tulentekoa varten mukana pitää olla tulitikut ja käymälää varten oma wc-paperi.

Ruuhitunturin kierros, maastopyöräily, 17,5 km, ympyräreitti

Sulan maan aikaan, ajoaika 2-3 h
Vaativa reitti, kivikkoisuuden ja korkeuserojen takia
Turvallisuussyistä Ruuhitunturin maastopyöräilyreitti on porojen rykimäaikana, syys-lokakuussa, tilapäisesti suljettu. Tarkista reitin aukiolo Sallan luontokeskukselta

Kynttiläkuusikot, lammet ja kaukomaisemat aina Venäjälle asti

Koordinaatit: WGS84 66° 44.3297', 28° 49.4223'
ETRS-TM35FIN 7403441, 580361

Retkeilyrakenteet
Siskelilammen kota, Ruuhitunturin päivätupa (jotka ovat kaikki Sallan kunnan ylläpitämiä), Ruuhitunturin näköalatorni, Hangasjärven laavu, Tupien laavu.

Nähtävää
Ruuhitunturin kierroksella pääset vaihtelevaan maastoon, vanhoihin ikikuusikoihin ja männiköihin, talousmetsiin, suo- ja lampimaisemiin sekä tunturin päälle. Ruuhitunturin huipun näköalatornista näet Venäjälle asti. Ruuhitunturin rinteillä kuljet komeassa luonnontilaisessa kynttiläkuusikossa. Reitillä on teknistä ylämäkeä, vauhdikasta latupohjaa sekä kosteikkoja.

Reittikuvaus
Reittimerkintä: Siniset ja punaiset neliöt puissa ja sinikärkiset tolpat, paikoin ei reittimerkkejä

Suositeltu kulkusuunta: myötäpäivään

Ruuhitunturin kierroksen voi aloittaa joko Tunturikeskuksesta tai Sallan luontokeskukselta (ent. Poropuistolta), tämä reittikuvaus alkaa Tunturikeskuksesta. Lähtöpisteestä valitaan vasemmanpuoleinen polku, joka nousee jonkun ajan päästä mäkeä ylös. Mäen päällä käännytään oikealle. Alamäen ja puronotkelman jälkeen käännytään oikealle alamäkeen juuri ennen sähkölinjaa. Reitti yhtyy alamäen jälkeen leveämpään latupohjaan ja matkaa jatketaan vasemmalle. Hiekkatien ylityksen jälkeen tulee puro, jonka jälkeen ylitetään Sallan kansallispuiston raja. Seuraavasta risteyksestä käännytään oikealle ja ajetaan kohti Sallan luontokeskusta (ent. Poropuistoa). Maantien ylityksessä pitää olla varovainen. Sallan kansallispuisto päättyy juuri ennen maantietä.

Sallan luontokeskukselta (ent. Poropuistolta) reitti jatkuu vasemmalle poroveräjän läpi leveää hiekkatietä pitkin. Hieman Tuohenlusikan lammen jälkeen kääntyy reitti vasemmalle ja muuttuu poluksi. Muista sulkea tällä osuudella ohittamasi/avaamasi poroveräjät. Siskelilammen kota on reitin ensimmäinen taukopaikka. Sen jälkeen reitti alkaa nousta kohti Ruuhitunturia ja seuraavasta risteyksestä käännytään oikealle. Reitti kapuaa alkuun jyrkästi. Seuraava taukopaikka on Ruuhitunturin päivätupa. Tuvan vieressä on suurempi rakennus, joka toimii talvisin latukahvilana, ja siinä olevaa yhtä huonetta on mahdollista vuokrata. Ruuhitunturi päivätuvalta voi tehdä 600 m piston Ruuhitunturin näköalatornille, josta voi ihailla upeita kaukomaisemia aina Venäjälle asti. Reitti Ruuhitunturin huipulle erkanee ennen tupia oikealle leveämmästä moottorikelkkaurasta, ja kapuaa kohti tornia. Tämä osuus reitistä on heikosti havaittavissa ja huonosti merkitty. Huipulta palataan samaa reittiä takaisin. Tämä pistoreitti ei ole osa virallista maastopyöräilyreittiä.

Leveämpi ja hieman märkä reitti kuusikossa. Taustalla tunturi.

Ruuhitunturista reitti jatkuu oikeaa polkulinjausta pitkin alamäkivoittoisesti kohti Hangasjärveä. Kannattaa huomioida, että tämä osuus reitistä voi paikoin olla märkä. Seuraava taukopaikka on kauniissa niemessä sijaitseva Hangasjärven laavu. Reitti jatkuu harjun yli ja Sotkan lähteen ohi edelleen kohti Tupien laavua. Laavulta reitti jatkuu suo yli ja sitten latupohjaa Sallatunturin Tupien takaa, Salla-Kuusamo-tien ali takaisin Tunturikeskuksen lähtöpisteeseen.

Kaukomaisema puolipilvisenä päivänä. Horisontissa näkyy tuntureita.

Huomioitavaa
Reitti kulkee alku- ja loppupäässä latupohjaa pitkin, osin hiekkatietä pitkin, jota voi ajaa tavallisella maastopyörällä. Matkalla on pehmeitä osuuksia, minkä vuoksi lenkille suositellaan fatbikea tai vähintään plussakoon renkailla varustettua pyörää. Reitillä on paljon risteäviä polkuja ja teitä, kartta on tarpeen. Reitillä voi olla jalankulkijoita, joita pyöräilijän on nopeampana velvollisuus väistää.

Hangasharjun maastopyöräilyreitti, 13,5 km, ympyräreitti

Sulan maan aikaan, ajoaika 1-2 h
Helppo reitti

Osoite: Sallatunturin Tuvat, Hangasjärventie, 98900 Salla
Koordinaatit: WGS84 66° 45.3379', 28° 45.9431'
ETRS-TM35FIN 7405240

Retkeilyrakenteet
Tupien laavu, Hangasjärven laavu, Hangasharjun näköalatorni, Ämminpolun laavu (180 metrin pisto reitiltä). Kaikki tämän reitin retkeilyrakenteet ovat Sallan kunnan ylläpitämiä.

Reittikuvaus
Hangasjärven ja -harjun alueella on kaunista mäntymetsää ja kumpuilevaa harjumaastoa. Hangasjärveltä on hienot maisemat Ruuhitunturin suuntaan. Hangasjärven polut ovat Sallan kunnan ylläpitämiä, ja niiltä on yhteys Metsähallituksen ylläpitämille retkeilyreiteille.

Maastopyöräilijä ajaa polkua vauhdikkaasti.

Hangasharjun maastopyöräilyreitin voi aloittaa joko Tunturikeskuksesta tai Sallatunturin Tuvilta. Reitti kulkee Tunturikeskuksesta teitä pitkin ja Sallatunturin Tupien jälkeen tie muuttuu hiekkatieksi. Hangasjärven lähettyvillä on polku- ja pitkososuuksia. Hangasjärveltä löytyy myös laavu. Pitkos- ja polkuosuuden jälkeen palataan tielle, kääntyen sille saavuttaessa oikealle. Pitkän suoran jälkeen tie kartaa hieman vasemmalle, tämä osuus tiestä on ollut vanha erämaalentokenttä. Hieman ennen kiitoradan päättymistä, käännytään oikealle ja hetken päästä taas oikealle. Reitti kulkee tietä pitkin Hangasharjulla, jossa voi pysähtyä näköalatornissa ihailemassa maisemia. Tornin jälkeen käännytään alamäkeen vasemmalle ja palataan teitä pitkin takaisin lähtöpisteeseen samaa reittiä kuin alussa.

Hangasharjun reiteille lähdetään usein myös Sallatunturin Tuvilta, suon laidassa on opasteviitat.

Järvimaisema, etualalla kaksi männyn runkoa, taustalla metsäinen ranta.

Huomioitavaa
Reitistä kulkee pääosin hiekka- tai metsäautoteitä pitkin. Polkuosuudet ovat pääosin helppoja, muutamia haastavampia kohtia sekä jyrkkiäkin mäkiä löytyy.

Sallan kesäesite

Pdf 1,3 Mt (julkaisut.metsa.fi)