Ruostejärvi - Liesjärven kansallispuisto -reitin reittiselostus

Retken lähtöpisteet

Ruostejärvi - Liesjärven kansallispuisto -reitin voi aloittaa Ruostejärven virkistysalueen pysäköintialueelta. Reitti on kuljettavissa sulan maan aikaan.

Reittimerkintä

Reitti on merkitty maaston 1,2 m korkeilla pylväillä, joissa on vihreä Hämeen ilvesreitti-kilpi. Lisäksi puissa on keltaisia, maalattuja ilveskuvioita.

Reittiosuudet

Ruostejärvi - Liesjärven kansallispuisto -reitti ei ole ympyräreitti, vaan se jakaantuu kahteen eri haaraan. Reitti alkaa Ruostejärveltä ja reitin molemmat haarat kulkevat alkumatkan (vajaa 3 km) samaa reittiuraa pitkin. Haarat erkanevat toisistaan Tapolan kylässä.

• Ruostejärvi - Liesjärven kansallispuiston Korteniemi, 12 km
  • Ruostejärvi - Liesjärven kansallispuiston Tervalamminsuon ja Onkimaanjärven alue, 24 km

Ruostejärvi - Liesjärven kansallispuiston Korteniemi, 12 km

• Reitti alkaa Ruostejärven virkistysalueen pysäköintipaikalta. Reitti lähtee pysäköintialueelta kulkien pitkospuureittinä Ruostejärven Myllylahden pohjukkaan. Myllylahdessa (hiukan Eerikkilän suuntaan) sijaitsee laavutukikohta. Myllylahdesta reitti jatkuu Härkätien ylityksen jälkeen metsäalueita pitkin Tapolan kylään. Tapolan kylässä reitti haarautuu kahteen eri vaihtoehtoon.
  • Järvimaisemaa. Etualalla koivuja.Tapolasta reitti kulkee Liesjärven kansallispuiston alueelle metsäteitä ja luonnonpolkuja pitkin, saapuen Tapolanjärvelle, jossa on tulentekopaikka. Tulentekopaikalta reitti suuntautuu etelään luonnonkauniille kapealle Kyynäränharjulle, jonne on noin 6 km matka reitin alkupisteestä. Kyynäränharju on "pienois-Punkaharju", ja sitä ympäröi vesi joka puolelta.
  • Tapolanjärven tulentekopaikalta on myös yhdysreitti itään, kohti Kaksvetisen luontopolkua ja sieltä edelleen takaisin luontokeskukseen ympyräreittinä.
  • Kyynäränharjun jälkeen reitti kulkee luonnonpolkuja pitkin, osittain kansallispuiston vanhimmassa jyhkeässä havumetsämaisemassa. Metsäisen osuuden jälkeen saavutaan Liesjärven rannalla sijaitsevalle Korteniemen perinnetilalle, jossa voi tutustua vanhaan metsänvartijatilaan ja sen perinnemaisemaan.

• Reitti alkaa Ruostejärven virkistysalueen pysäköintipaikalta. Reitti lähtee pitkospuureittinä Ruostejärven Myllylahden pohjukkaan. Myllylahdessa (hiukan Eerikkilän suuntaan) sijaitsee laavutukikohta. Myllylahdesta reitti jatkuu Härkätien ylityksen jälkeen metsäalueita pitkin Tapolan kylään. Tapolan kylässä reitti haarautuu kahteen eri vaihtoehtoon.
  • Tapolasta reitti haarautuu Korteniemestä suuntautuvasta reitistä vasemmalle. Reitti kulkee Sammalsuon läpi ja yhtyy sen jälkeen tielle, josta se erkanee vasemmalle Kaksvetinen-lammen rantaan ja yhtyy Kaksvetisen luontopolkuun. Ruostejärveltä Kaksvetiselle on matkaa noin 6 km. Kaksvetisen rannalla on kota ja viereisen Peukalolammin rannalla on laavu.
  • Kaksvetisen luontopolulta on yhdysreitti Tapolanjärvelle, josta pääsee Kyynäränharjulle ja Korteniemeen tai ympyräreittinä takaisin lähtöpisteeseen Ruostejärvelle.
  • Peukalolammilta reitti suuntautuu itään kohti Liesjärven kylää. Kansallispuistoalueelta siirrytään Kanteluksen paikallistietä pitkin Liesjärven pohjoispään ylittävän Karjusillan yli Liesjärven vanhan metsäoppilaitoksen lähimetsään, joka on Liesjärven kansallispuiston uusin alue. Tässä kohtaa reitti seuraa noin 100 metriä Liesjärven rantaa, jossa on uintimahdollisuus. Virallista uimarantaa ei kuitenkaan ole.
  • Vanhan metsäoppilaitoksen harjuisten lähimetsien jälkeen reitti ylittää Liesjärven paikallistien kylän urheilukentän kohdalla. Reitti kulkee metsätietä pitkin itään ylittäen Suo-ojantien ja kulkien Hevosojansuon läpi kohti Heinissuonlammea. Matkaa Heinissuonlammelle kertyy reitin alkupisteestä noin 15 km. Ennen Heinissuonlammea on polkujen risteys, josta etelään päin lähtevä reitti vie kohti Onkimaanjärveä. Pohjoista kohti lähtevää polkua pitkin pääsee Melkuttimien alueelle ja edelleen Räyskälään.
  • Heinissuolta reitti kulkee etelään luonnonpolkuja, metsäteitä ja koneuria pitkin Herttuanjärven kautta Onkimaanjärvelle. Tämä osa reitistä ei ole hyvin merkitty, joten kartta on tarpeellinen. Täällä kansallispuistoalueen itäpuolella, Onkimaanjärven pohjoisrannalla on laavu, tulentekopaikka ja kuivakäymälä. Laavun ranta on kivikkoinen ja soveltuu huonosti uimiseen.  Virallista uimarantaa ei ole. Matkaa reitin alkupisteestä Onkimaanjärvelle kertyy noin 24 km.
    • Onkimaanjärven laavulta reittä voi jatkaa vielä itään seuraten Onkimaanjärven rantoja kiertäen järven itäpuolelle. Ennen Onkimaanjärven kaakkoista pohjukkaa reittiura siirtyy Karkkilan kaupungin alueelle. Onkimaanjärven kaakkoispuolella sijaitsee Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen virkistysalue.

Yhteys muihin reitteihin

Reittimerkki Hämeen Ilvesreitin varrella. Merkissä on keltainen ilves tummanvihreällä taustalla.Vaellusreitit

Reitti on osa yli 200 km:n pituista Hämeen Ilvesreittiä (hameenvirkistysalueyhdistys.fi), joten pidempäänkin vaellukseen tarjoutuu oivalliset mahdollisuudet. Esimerkiksi Ruostejärveltä on reittiyhteydet Saaren kansanpuistoon sekä Lopen Räyskälään ja sieltä Härkätien reittinä Hämeenlinnaan. Onkimaanjärveltä on yhteys Karkkilan ulkoilureiteille.

Melontareitit

Loimijoen melontareitti alkaa Liesjärven kansallispuistosta ja kulkee Liesjärven kylän kautta.

Pyöräilyreitit

Valtakunnalliset polkupyöräilyreitit kulkevat Ruostejärven virkistysalueen ja Liesjärven kansallispuiston kautta. Lisätietoa saa Hämeen järviylängön ulkoilukartasta (infokartta.fi).