Vastuuniemen kierros on eteläisin osa Ruunaan Koskikierros -reittiä (31 km, reittiselostus erikseen), jonka voi jakaa lyhyemmiksi Neitijärven (22 km) tai Vastuuniemen kierroksiksi (11 km). Ylitysveneet ovat käytettävissä 31.10. saakka.

Reitti alkaa vastapäivään Siikakoskentien päässä olevalta pysäköintialueelta, jossa on myös tulentekopaikka. Polku kulkee Siikakosken rannan tuntumassa ja saapuu joen ylittävälle riippusillalle, jonne on matkaa 0,8 km. Riippusillan jälkeen on mahdollista kulkea jokivartta kalapolkua pitkin tai varsinaista reittiä. Molemmat polut kulkevat seuraavalle Murroopuron tulentekopaikalle, jonne matkaa reittejä pitkin noin kilometri. Kalapolku kääntyy heti sillan jälkeen vasemmalle ja varsinainen reitti jatkaa joen törmän päälle, josta se kääntyy vasemmalle. Sillan jälkeen 50 m ylävirtaan on Horkan laavu joen törmällä.

Kesäistä mäntykangasmetsää. Maassa kasvaa vaaleaa jäkälää.

0,5 km tulentekopaikalta, Murrookosken alapuolella on Murroonsuvannon laavu. 0,1 km päässä laavulta on taas mahdollista koukata jokivarren kalapolulle (1,3 km), joka kulkee Murrookosken kautta ja sen varrella on myös Murroonkankaan tulentekopaikka. Varsinainen reitti kulkee suoraan kankaita pitkin seuraavaan risteykseen 0,6 km.

Risteyksestä käännytään vasemmalle. Reitti kulkee 0,5 km:n päähän Murroojärven Vastuuniemessä olevalle vesistönylityspaikalle, jonka itärannalla, ennen ylitystä on Murroojärven laavu. Ylityspaikan soutumatka on noin 120 m yhteen suuntaan. Ylitykseen menee aikaa yksin soutaessa noin puoli tuntia, koska on soudettava 3 kertaa joen yli. Ensin soudetaan itärannalta länsirannalle ja otetaan länsirannalla oleva vene hinaukseen. Palataan itärannalle ja jätetään toinen vene seuraavan ylittäjän käyttöön. Soudetaan takaisin länsirannalle, josta matka jatkuu.

• Vastuuniemen kierrosta voi jatkaa Koskikierroksena Murroojärven itäpuolella kääntymällä ylitysveneristeyksestä oikealle. Myös Murroojärven länsipuolella voi reittiä jatkaa Koskikierroksena vesistönylityksen jälkeen. Kuljetaan 0,6 km Vastuuniemen kierroksen reittiä, mutta risteyksessä käännytäänkin oikealle. Neljän kilometrin päässä on seuraava risteys, jossa myös Karhunpolku yhtyy Koskikierrokseen.

Ylityspaikalta reitti jatkuu 0,6 km tietä pitkin kääntyen sitten vasemmalle. Myös seuraavasta risteyksestä 0,9 km:n päässä käännytään vasemmalle ja kuljetaan 2 km, jonka jälkeen on taas mahdollisuus valita kahdesta reitistä. Varsinainen reitti (11 km) jatkuu suoraan, järven rantaa Murrookosken kautta edelleen Siikakoskelle ja takaisin lähtöpisteeseen. Lyhyempi reitti (10km) kääntyy oikealle, ylittäen soita ja kangasmaita, kulkien suoraan Siikakosken pysäköintialueelle. Varsinaisen reitin taukopaikat risteyksestä alkaen: Niskalahden tulentekopaikka 0,3 km, Murrookosken laavu 0,8 km edellisestä, Uittopadon tulentekopaikka pienessä saaressa 0,8 km Murrookosken laavulta, Siikakosken laavu 0,3 km Uittopadon tulentekopaikalta. Siikakosken laavulta on matkaa takaisin lähtöpaikalle kilometri.