Luontoon.fi uutiset

Metsähallitus kokeilee uudenlaista kestävöintiä Urho Kekkosen kansallispuistossa – tavoitteena on saada vaeltajat ja pyöräilijät pysymään reitillä

Metsähallituksen Luontopalvelut kokeilee uudenlaista kestävöintiä maastopyöräilijöiden suosimassa Urho Kekkosen kansallispuistossa. Jyrkälle Niilanpää–Rautulampi-välille kestävöidään kaikille kansallispuistossa liikkujille tarkoitettu reitti, joka mutkittelee nykyisen reitin molemmin puolin. Tavoitteena on estää luonnon kulumista ja parantaa turvallisuutta. 

Helikopterikuljetukset rajoittavat liikkumista Niilanpään alueella 16.8.2023 alkaen

Uusi, mutkitteleva reitti korvaa noin 2,5 kilometriä vanhaa reittiä. Reitin rakentaminen maastoon alkaa tänään maanantaina 7.8.2023.

Maastoon kuljetetaan soraa helikopterilla keskiviikosta 16.8. alkaen. Helikopterilentojen aikana seuraavat reitit ovat turvallisuussyistä suljettu: Kiilopää–Niilanpää, Kiiloselkä–Niilanpää ja Niilanpää–Rautulampi. Myös kaikki liikkuminen kartalla näkyvällä punaisella alueella on helikopterikuljetusten aikana kielletty.

Kartta alueesta, jossa liikkuminen kielletty helikopterikuljetusten aikana.

Soraa kuljetetaan maastoon helikopterilla, koska kuljetustapa ei kuluta luontoa samalla tavalla kuin esimerkiksi traktorilla tehtävät sorakuljetukset.

Kestävöinnin kustannusarvio on 150 000 euroa. Työhön on saatu erillinen raha valtion lisätalousarviosta.

Maastopyöräilyreittien määrää ei ole tarkoitus lisätä Urho Kekkosen kansallispuistossa

Urho Kekkosen kansallispuistoon tehdään paljon retkiä maastopyörällä. Pyöräilijöitä on noin 15 prosenttia retkeilijöitä, jotka lähtevät Kiilopään lähtöporteilta kansallispuistoon. Kesän 2022 aikana Kiilopäältä tehtiin kansallispuistoon noin 10 000 pyöräkäyntiä.

Tyypillisesti Rautulammin suuntaan lähdetään pyöräilemään juuri Kiilopäältä. Niilanpää–Rautulampi-väli on maastopyöräilijöiden suosima, jyrkkä reitti. Jyrkkyys aiheuttaa kovia tilannenopeuksia ja vaaratilanteita.

Polku on myös levinnyt ja ympäröivä luonto kulunut, kun liikkujat väistävät ja etsivät sopivaa kulkupaikkaa tunturissa.

– Nykyinen reitti on kulkenut traktoreille ja mönkijöille tarkoitettua huoltouraa pitkin ja mennyt kohtalaisen suoraan perille.  Tavoitteenamme on, ettei uudelleen linjattu, serpentiinimäisesti mutkitteleva reitti ole mistään kohtaa liian jyrkkä. Näin vedet eivät vie soraa mennessään ja reitin pitäisi kestää paremmin aikaa. Mutkitteleva, loivempi reitti hillitsee myös pyöräilijöiden tilannenopeuksia, virkistyskäytön asiantuntija Petri Kulha Metsähallituksen Luontopalveluista sanoo.

Oppeja uuteen tapaan tehdä on haettu Euroopasta Alpeilta, jossa jyrkissä maastoissa liikkuu paljon maastopyöräilijöitä.

– Haluamme tehdä jo olemassa olevasta reitistä sellaisen elämyksen, ettei reitiltä ole tarve nykyiseen tapaan poiketa.  Maastopyöräilyreittien määrää ei sen sijaan ole tarkoitus kansallispuistossa lisätä, Kulha sanoo.

Metsähallituksen Luontopalvelut hoitaa ja kehittää kansallispuistoja Suomessa. Kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelma määrittelee, minne alueille kansallispuistossa suunnataan virkistyskäyttöä tai uusia reittejä ja mitkä alueet suojellaan tiukasti.   

Lisätietoja