Det finns två båt vid överfarten i nationalparken: Searitniva och Härkäkoski. Vajerbåten vid Searitniva har lagts i vattnet. Båten vid Härkäkoski var kvar i ån över vintern.
När vintern närmar sig kan Härkäkoski-överfartsbåten vara fastfrusen vid stranden och därmed inte längre användbar. I början av sommaren måste de första användarna troligen ösa vatten ur Härkäkoski-båten.