Luonto auttaa palautumaan stressistä

Luonnon vaikutusta ihmisen fyysiseen hyvinvointiin on voitu mitata yli vuosikymmen. Mittarit vahvistavat, minkä kroppa tuntee. Syke tasaantuu, verenpaine laskee ja stressihormonit vähenevät. Verenpaineen, sykkeen ja stressin laantuminen parantavat sydämen voimaa. Vilkastunut verenkierto hapettaa lihaksia. Kun lihakset polttavat verensokeria, sokeriaineenvaihdunta tehostuu ja rasvan kerääntyminen elimistöön vähenee.

Kuva: Eeva Mäkinen

Luonnossa hengitys syvenee. Keuhkot vetävät raikasta ilmaa. Verenkierto vie happea soluihin. Fyysinen aktiivisuus lisää mielihyvää ja kohentaa mielenterveyttä. Liikkuminen luonnossa hoitaa. Ihmiset ovat osanneet hyödyntää luontoa terveytensä kohentamiseen aina. Uusilla tutkimuksilla selvitetään myös luonnon lääkinnälliset mahdollisuudet.

Tuoksut vievät suoraan tunteisiin

Metsän tuoksu virkistää tai rauhoittaa. Pitää vain pysähtyä vetämään henkeä, suopursun tuoksua, heräävää kevättä tai marrastuvaa maata. Oletko nähnyt, miten kaamoskuu valaisee päivän?

Jos et pääse luontoon, kuvittele olevasi! Aivosi eivät tiedä koko totuutta. Luonnon äänet ja tuoksut luovat mielikuvia, joita aivosi uskovat. 

Lue lisää

Näin luonto elvyttää mieltä

  • Mieliala kohenee.
  • Kielteiset tunteet, kuten viha, turhautuminen ja ahdistus, vähenevät.
  • Itsetunto kohenee.
  • Ongelmanratkaisu- ja keskittymiskyky kohenevat.
  • Koettu psyykkinen hyvinvointi ja elämänlaatu paranevat.

Näin luonto elvyttää kehoa

  • Verenpaine alenee.
  • Syke alenee.
  • Stressihormoni kortisolin pitoisuus alenee.
  • Fyysinen oireilu, kuten päänsärky, lievittyy.
  • Lihasjännitys alenee.  
  • Koettu terveys ja hyvinvointi kohenevat.