Rungon ja suojapeitteen tarkistus

Ahkion runkoon tulee tavallisesti vain mekaanisia vaurioita, lähinnä pintanaarmuja. Lasikuitukerrokseen yltävät naarmut on syytä maalata umpeen ja syvän kuluman ollessa kyseessä pakkeloida sekä hioa naarmu ennen maalausta. Rakennetta heikentävän vaurion kohdalle sisäpinnalle on tarpeellista laminoida lasikuitukerroksia tarvittava määrä (yleensä kaksi kerrosta riittää) ja maalata kohta hiomisen jälkeen. Näin estetään veden imeytyminen kuituun ja siitä johtuva vaurio. Jos jalakset ovat kuluneet, ei käytännössä ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa ne uusiin. Jalasten kiinnitykset pitää silloin tiivistää, ettei vesi pääse ahkion sisään niittien kohdista.

Suojapeite suojaa ahkion sisällön, mutta myös sitoo osaltaan kuorman paikoilleen ahkiossa. Yleensä kuorma sidotaan ja samalla peite suljetaan ahkion kylkiin kiinnitettyjen lenkkien kautta pujotetulla pyöreällä kuminauhalla.

Suojapeitteestä kannattaa tarkistaa mahdolliset reiät tai repeytymät sekä peitteen kiinnitys ahkioon. Itse peitteen vaurioiden lisäksi todennäköisimmin rikkoutuvat kuminauhan kiinnityslenkit. Kuminauha puolestaan korkeintaan menettää joustavuutensa, mutta ei katkea. Ahkion nostolenkit ovat myös alttiina vaurioille, joten ne kannattaa samalla tarkistaa ja korjata tarvittaessa.