Luonto houkuttelee liikkumaan

Suomalaiset aikuiset valitsevat mieluiten liikuntapaikakseen joko aidon tai rakennetun luonnonympäristön. Luontoympäristössä huomio kiinnittyy paljon muuhunkin kuin liikuntasuoritukseen. Siksi luonnossa liikkuminen saatetaan usein kokea vähemmän rasittavana kuin sisätiloissa tapahtuva liikunta. Vaihteleva maasto houkuttelee myös astelemaan ripeämmin kuin kaupunkiympäristö.

Monet kokevat, että luonnossa liikkumista seuraa yksinkertaisesti terve ja hyvä olo. Mitä useammin luonnossa liikkuu, sitä vahvemmin luonto vaikuttaa hyvinvointiin. Ulkona liikkujien onkin todettu lähtevän uudestaan liikkeelle herkemmin kuin sisätiloissa liikkujien.

Luonto on lasten paras leikkipaikka

Kuva: Kati VähäsarjaMutkittelevat polut, kivet, kannot ja puut houkuttelevat lapsia luontaisesti sisätiloja aktiivisempaan liikuntaan: kiipeilyyn, hyppelyyn ja juoksuun sekä mielikuvitusta ruokkivaan vapaaseen leikkiin. Näillä kaikilla on lapsen kehityksen kannalta suuri merkitys. Motoriset taidot auttavat lasta oppimaan, ideoimaan ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.

Lisäksi luonto vaikuttaa lapsiin levottomuutta ja häiriökäyttäytymistä hillitsevästi. Vahvan luontosuhteen syntyminen lapsuudessa antaa eväitä loppuelämään.

Tarjolla monipuolista liikuntaa

Luonto tarkoittaa monipuolista ja yleensä ilmaista liikuntapaikkaa omatoimiselle liikkujalle. Luontokohteissa toimii usein ohjelmapalveluyrityksiä, joiden luontoliikuntapalveluja hyödyntämällä on helppo lähteä luontoon ja saada vaihtelua omiin tapoihinsa liikkua luonnossa.

Kannattaa myös tarkistaa paikallisten yhdistysten luontoliikuntatarjonta. Mikäli kaipaat tarjontaan uudistusta, vinkkaa luontoliikuntatoiveistasi seuroille ja yhdistyksille.

Luontoliikunnasta terveyshyötyjä

Saavutat tutkitusti merkittäviä terveyshyötyjä, jos kävelet ripeästi viitenä tai useampana päivänä viikossa yhteensä 2,5 h tai liikut vauhdikkaammin, esimerkiksi juoksemalla, yhteensä 1 h 15 min viikossa. Vaikutuksia ovat muun muassa parempi painonhallinta sekä verenpaineen, veren sokeritasapainon ja kolesteroliarvojen säätely.

Säännöllinen liikunta ja yhtäjaksoisen istumisen välttäminen ehkäisevät kroonisten sairauksien, kuten sydän- ja verisuonisairauksien, tyypin 2 diabeteksen ja tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien syntyä. Säännöllinen liikunta on terveytesi kannalta yhtä merkittävä asia kuin tupakoimattomuus!

Kuva: Petri Jauhiainen